René Magritte misztikus világa cikk kezdőkép 1

René Magritte misztikus világa


René Magritte 1898-ban a belgiumi Lessines-ben született. Anyja kalaposnő, apja szabómester volt. Ha ránézünk a fotóira, talán jobban érthető, miért látjuk oly gyakran a művészt kifogásolatlan öltönyben és keménykalapban. A festményein is sűrűn visszatérnek ezek a motívumok.

René Magritte élete és munkássága

Életének meghatározó tragédiája, hogy tizennégy éves volt, amikor anyja öngyilkos lett. A közeli folyóból halászták ki, arcát elfedte a rátekeredő hálóing. René, a fiatal fiú jelen volt a holttest kiemelésénél. Elleplezett fejű alakok, vízparton fekvő testek – ezek mind olyan szimbólumok, melyek jó néhányszor ismétlődnek képein.

Tipp: Rendeljen Magritte másolatot a falára>> festmény rendelés

Először egy tapétagyárban dolgozott, majd kedvező szerződést kapott az egyik galériától, így csak a festészetnek élt. Megházasodott, feleségét gyermekkora óta ismerte. Első kiállítását a kritikusok elítélően fogadták Brüsszelben. Megélhetését az öccsével közösen vezetett ügynöksége biztosította. A 20-as évek közepétől kezdve a festő találkozgatni kezdett a művészeti avantgárd jelentős személyiségeivel költőkkel, írókkal és festőkkel jött össze. Magritte olyan emberekkel ismerkedett meg, mint Paul Éluard, Joan Miró és Salvador Dalí.

René Magritte misztikus világa Locker Dome

Lapszerkesztő is volt, sőt több rövidfilmet is forgatott. Munkája mellett folyamatosan alkotott, rendszeresen kiállított. Később New Yorkban és Rómában is bemutatták festményeit, de az igazi sikert a hatvanas évek hozták meg.

„Az élet egy nagy vászon, amelyet képzeletünkkel és nem a kezünkkel festünk teli. Az élet kötelez valamire, ezért én festek.”

hirdetés

René Magritte festményei

René Magritte képei kérdéseket tesznek fel olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyeket magától értetődőnek tartunk. Az ismétlés fontos volt számára, nemcsak az egyes képeken belüli motívumoknál. Legnagyobb művei némelyikét több példányban is elkészítette. A festménymásolatokkal megkérdőjelezte az egyedülálló, eredeti művészet modernista hiedelmét.

René Magritte képei gyönyörködtetnek, de egyben nyugtalanítanak is. Műveiben tisztán kirajzolódik egyfajta hármasság: a szürrealizmus, az impresszionizmus hatásai, és a precíz ábrázolásban a realizmus. René Magritte festményei „képolvasásra” késztetnek bennünket, amennyiben képesek vagyunk olvasni azokból. Mindenképpen elgondolkodásra ösztönöznek, de a válaszokat saját életünkre vonatkozólag magunknak kell megtalálni.

„Képeim látható alakok, melyek semmit sem titkolnak, misztériumot hordoznak. Amint nézik a képeket, az emberek ezt az egyszerű kérdést teszik fel maguknak: Mit akar ez jelenteni? Nem jelent semmit, mert a misztérium nem mást jelent, mint az ismeretlent.”

René Magritte misztikus világa 1. idézet

Festészetében szimbólumok ábrázolásával kereste a válaszokat a lét kérdéseire.

René Magritte festményei kettős hatásúak: a realitás és a képzelet összeér. Olyanok, mint képi feladványok, melyek mondanivalóját meg kell fejteni és meg kell érteni. Személyiségében, így a képein is tükröződik az intelligencia, a filozofikus gondolkodás, az ironikus humor, a talányosságra és a játékosságra való képesség.

René Magritte misztikus világa 2. idézet

René Magritte: ez nem egy pipa

René Magritte egy pipát ábrázolt oly módon, mintha az egy dohányreklám lenne, de amire ráírta „Ez nem egy pipa” – Ceci n est pas une pipe.

Mert nem egy pipa, hanem csak a pipa képe.

René Magritte misztikus világa Ez nem egy pipa

„Egy képet nem szabad felcserélni a dologgal, amit az ember megérinthet. Meg tudja tömni az én pipámat ? Természetesen nem. Ez csak egy vázlat. Ahogy rá is írtam a képre, hogy ez nem egy pipa, az úgy is van. A narancsszelet másolata egyáltalán nem ehető.”

René Magritte: Az ember fia

René Magritte Az ember fia című munkája önarckép. Egy alacsony fal előtt álló embert ábrázol, akinek arcát nagyjából eltakarja egy lebegő zöld alma. Azonban a szeme látható az alma szélénél. Egy másik finom jellemző, hogy úgy tűnik: a férfi bal karjának könyöke hátrafelé hajlik.

René Magritte misztikus világa Az ember fia

A festményről Magritte azt mondta:

“Legalábbis részben elrejti az arcát. A látszólagos arc, az alma elrejti a személy látható, de rejtett arcát. Ez valami olyasmi, ami folyamatosan történik. Minden, amit látunk, egy másik dolgot rejt magában, amit mindig is szeretnénk látni. Ami rejtve van, és amelyet a látható nem mutat nekünk. Ez egy meglehetősen intenzív érzés lehet, egyfajta konfliktus.”

René Magritte: Szeretők

René Magritte 1927-1928 közti festménysorozatán jellemző, hogy az arcok anyaggal takartak. A Szeretők egy olajfestmény, eredeti címe The Lovers. A szerelmesek fátyolok között csókolják egymást. Ez a különleges festmény ettől sokkal érdekesebbé és izgalmasabbá válik. A pszichológiai hatás azonban sokkal nagyobb.

René Magritte misztikus világa 3. idézet

Csókolóznak, de egy-egy lepel megakadályozza a két szerelmes valódi egybeolvadását, egymástól elszigeteltségben vannak ábrázolva, ami szimbolizálhatja, hogy nehéz felismerni, megismerni a másik fél valódi természetét, annak mély megismerésére talán nincs is lehetőség.

René Magritte képei az otthonunkban

René Magritte misztikus világa a nappaliban 1

René Magritte képei rendkívüliek, különlegesek nagy hatást gyakorolnak, képei elgondolkodtatóak, talányosak. Az az érzésünk, hogy megtöltik élettel az egész teret, és oda már nem is kell, nem is illik más festmény. Remek választás nagyobb, nem túlzsúfolt terekbe, tárgyalóba, nappalikba, ahol van elég rálátás, hogy elmerengjünk szimbolizmusán és a nekünk szánt üzenetén.

René Magritte misztikus világa nappaliban 2.

 

Összegzés

René Magritte a huszadik század egyik legkülönlegesebb és legünnepeltebb belga művésze volt. Képei gyakran hatalmas paradoxonhoz vezetnek. Szépségük és egyszerűségük miatt gyönyörűek, de egyben nyugtalanító érzést is okoznak. Néha szinte provokatívak. Úgy tűnik, kijelentik, hogy semmiféle rejtély nem bújik meg bennük, mégis csodálatosan furcsák, sejtelmesek és misztikusak.

 


Kajdocsi-Gera Ildikó

Névjegy: Kajdocsi-Gera Ildikó

Kajdocsi-Gera Ildikó művészeti tanulmányait képző és iparművészeti szakközépiskolában kezdte. Főiskolai évei alatt rajzot, festészetet és a művészettörténet tanult. Gyakran merít inspirációt a régi idők mestereinek alkotásiból. A portrék és életképek festése is közel áll hozzá.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..